Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі.



Тема уроку. Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі.

Мета: поглиблення і систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та гейзери, їхню будову, дію та райони поширення; розвиток пізнавальної активності, логічного мислення, кругозору, творчої уяви, пам’яті; виховання вміння працювати в групах, відповідальність, інтерес до пізнання навколишнього світу.
Обладнання: фізична карта світу, карта літосферних плит, картини із зображенням вулканів, схема «Будова вулкана», додаткова література, індивідуальні картки, сигнальні картки, компютер, презентація «Подорож країнами, що відчувають подихи Землі».
Тип уроку: комбінований.

 Хід уроку
 І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Світлофор (гра)
Учитель. Я буду показувати на карті певні райони, а ви своїми картками «сигнальте» мені: чи можливі виникнення землетрусів у зазначених районах.
1.     Австралія.
2.     Гімалаї.
3.     Центр Євразії.
4.     Чилі.
Висновок. Де найчастіше зароджуються землетруси? (У зонах зіткнення літосферних плит)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Учитель. Мета сьогоднішнього уроку – поглибити свої знання про внутрішні процеси  землі і дізнатися про нові катастрофічні прояви внутрішніх сил нашої планети.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь. (Робота з блок-схемою № 1)
·        Щоб зрозуміти дію вулканів, нам треба згадати внутрішню будову Землі.
·        Як називається блок-схема № 1? («Будова Землі»)
·        Самостійно заповніть її.
·        Взаємоперевірка: обміняйтеся схемами. (Один учень називає відповіді, всі інші перевіряють)
·        Який шар Землі зашифрований під цифрою 4? (Астеносфера)
·        Що це за шар? (Це верхній шар мантії, що знаходиться у в’язкому стані і має високу температуру, приблизно 1000˚С)
V. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя. В астеносфері утворюється магма (у перекладі з грецької – «густа мазь») – розплавлена речовина мантії, насичена газами. Ділянки земної кори, де стикаються літосферні плити, зазнають величезного тиску. Під тиском магма може підніматися вгору по тріщинах у земній корі.
Це явище зветься магматизмом.
2.     Робота з блок - схемою № 2
Отже, користуючись підручником, скажіть, який процес називають магматизмом? (Магматизм – це процес утворення і руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі).
Блок-схема № 2. Це буде нашою своєрідною шпаргалкою з нової теми, яку ми разом складемо на уроці.
Запишіть у верхньому кутку слово «магматизм».
Хто з вас був у Криму і бачив Ведмідь-гору (Аюдаг)? Як ви думаєте, чому її так назвали? (Бо вона дуже схожа на ведмедя, що нахилився і п’є воду)
3.     Робота з картою «Літосферні плити»
·        Подивіться на карту «Літосферні плити». Як позначають вулкани на карті? (Згаслі – чорна зірочка, діючі – червона)
·        За даними координатами знайдіть найвідоміші вулкани світу.
Робота в групах:
І група - 36˚ пн. ш., 139˚ сх. д. (Фудзіяма);
ІІ група - 55˚ пн. ш., 160˚ сх. д. (Ключевська Сопка);
ІІІ група - 37˚ пн. ш., 14˚ сх. д. (Етна);
IV група - 4˚ пд. ш., 37˚ сх. д. (Кіліманджаро).
(Занести назви вулканів у блок-схему № 2)
·        Визначте за картою, в яких районах зустрічаються вулкани. (Більшість вулканів – на кордонах літосферних плит)
Висновок. Вулкани, як і землетруси, розміщені на Землі нерівномірно. Вони виникають на межах літосферних плит, внаслідок їхнього руху.
Практична робота №3. Позначення  на контурній карті вулканів суходолу та серединно-океанічних  хребтів.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
      «Географічний гандбол»
       Кожна група задає питання зі свого сценарію і кидає м’яч тій групі, яка повинна відповісти.
VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання
·        Що сподобалось на уроці?
·        Які нові знання ви отримали?
·        Що не вдалося?
·        Візьміть оцінювальний лист. Оцініть свою роботу на уроці.
·        Здайте листи, я оціню вашу роботу.
VIІІ. Домашнє завдання.

  • Опрацювати § 23. підручника


Коментарі